televizní reklamaV našem dalším článku budeme pokračovat na téma reklamy v mediích. Dnes se blíže podíváme na televizní reklamu a povíme vám o ní více informací. Tuto reklamu s oblibou využívají především velké firmy, které si ji mohou dovolit. Jestliže i vy chcete do televize, ale nemůžete si dovolit reklamu na TV Nova či na některém z jejích velkých konkurentů, zkuste oslovit nějakou regionální televizní stanici. Televizní reklama je založena na krátkých spotech, které se vysílají a propagují určitý výrobek nebo službu.

Televizní reklama je dlouhá jen několik málo sekund. Obvykle to ale stačí. Než se pokoušet své zákazníky zaujmout dlouhou reklamou, kterou v polovině zapomenou, je lepší na ně naléhat a reklamu ještě několikrát zopakovat.

Výhody a nevýhody televizní reklamy

Hned na začátku se podíváme, s jakými přednostmi a zápory se tato forma reklamy pojí. Mezi její přednosti patří například, že je schopná opravdu komplexního pokrytí. Jelikož televizi doma vlastní téměř každý, bude vaše reklama v televizi zkrátka nepřehlédnutelná. Jednoho zákazníka tedy oslovíte poměrně levně. Sdělení je opravdu rychlé. Nemusíte čekat týdny, než půjde reklama do tisku nebo pokrývat billboardy u všech dálnic. Jelikož je tato reklama multimediální, můžete využít nejen vizuální stránky k tomu, abyste oslovili, ale také zvuku, který dělá opravdu mnoho.

Jak ale můžete vidět i v Čechách, tuto reklamu si mohou často dovolit jen velké firmy, v jejichž rozpočtu se tato investice ztratí. Pokud jste drobným živnostníkem, máte možnost koupě reklamního prostoru pouze v regionální televizi a už to pro vás může být drahé. V rámci televizní reklamy se nejlépe cílí celorepublikově. Mají zde tak problém uspět regionální firmy se svými výrobky, a pokud se o to budou snažit, jejich reklama bude neefektivní a stejně nepřinese kýžené ovoce. Bohužel jsou dnes reklamy umísťovány do ucelených reklamních bloků a efekt se z nich pomalu vytrácí. Rozhodně není takový, jako když by byla puštěna pouze reklama na vaši firmu. Lidé jsou reklamou přesycení a vy tak už musíte vymyslet opravdu něco zajímavého, co dokáže zaujmout. Jinak vaše reklama budou jen vyhozené peníze.

Formáty televizní reklamy

Televizní spoty

Už jsme zde zmínili krátké televizní spoty, které jsou asi nejběžnější formou televizní reklamy. Nejkratší z nich trvají třeba jen 5 sekund a ty dlouhé mají kolem minuty. Při delší stopáži si musíte dát pozor, abyste své zákazníky neunudili nebo je "neubili informacemi". Také čím bude reklama delší, tím více prostoru bude vyžadovat a tím pádem bude i dražší.

Sponzoring

Zajímavou cestou za zviditelněním je TV sponzoring, který spočívá v tom, že zasponzorujete určitý pořad a na jeho konci nebo i v průběhu budete uvedeni jako sponzor. Zde je potřeba opravdu cílit na svého zákazníka a nabídnout mu třeba tématickou výhru. V pořadu o vaření se dají nabízet hrnce a pánve a například zas v pořadu o zahradě nůžky a pily.

Teleshoping

Určitě znáte teleshoping, který televizní reklamu až přesahuje. Jedná se o formu přímého prodeje, kdy oslovíte zákazníky a pokusíte se je nalákat na skvělý výrobek, který je navíc i za výbornou cenu. Dobře zde působí, když je akce časově omezená, a pokud máte tedy někdo zájem o vaši výhodnou nabídku, musí volat teď hned.

Je televizní reklama opravdu přesvědčivá?

Nad touto otázkou se můžete zamyslet i vy sami. Jistě televizi sledujete a víte, zda vás nějaká reklama zaujala. V hlavě vám pravděpodobně utkvěli pouze reklamy, které byly něčím zajímavé. Takové reklamy mají tu výhodu, že zaujmou i lidi, kteří by o pořízení výrobku jinak vůbec neuvažovali. Jestliže naopak patříte do nějaké cílové skupiny, reklama nemusí být na 100 % šokující, aby vás zaujala. Může zaujmout mnoha jinými aspekty.