kontroverzní reklama T-MobileUrčitě už jste také měli možnost vidět kontroverzní reklamu s hercem Ivanem Trojanem s názvem "V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách". Pokud ne, hledejte na youtube, protože T-Mobile tuto reklamu stáhl z televizního vysílání. S nadsázkou a humorem se totiž strefuje do polských tržnic v pohraničí, které mnohdy nabízejí nekvalitní výrobky. Zatímco všichni Češi tuto reklamu vnímají humorně, v polských mediích se dočkala vlny kritiky.

Podle agentury PAP podala polská ambasáda oficiální protest proti spotu mobilního operátora T-Mobile. V tomto spotu polský obchodník prodá Čechovi nekvalitní mobilní telefon. Právě kvůli tomu vznikl drobný mezinárodní konflikt.

Vyjádření generálního ředitele T-Mobile

Generální ředitel společnosti T-Mobile Milan Vašina se k spotu vyjádřil: "Mrzí náš, že se naše reklama, která dlouhodobě sází na nadsázku a specifický humor, mohla někoho dotknout. Přestože jsme přesvědčeni, že reklama je z etického i zákonného hlediska v pořádku, rozhodli jsme se ji pozastavit, a to ještě před setkáním s polskou velvyslankyní". Zároveň bylo dodáno, že tento reklamní spot bude stažen z televizního vysílání a odstraněno z online komunikačních kanálů. Jelikož se však šíří virální cestou, bude její kompletní stažení z internetu zkrátka nemožné.

Ačkoliv tedy reklama musí být staženo, rozhodně splnila svůj účel, protože se o T-Mobile začali zajímat i lidé, který by jinak o této kampani nevěděli. Reklama je však sama o sobě zajímavá a rozhodně stojí za virální šíření. O čem vlastně je?

Obsah kontroverzní reklamy

Herec Ivan Trojan zde vystupuje v roli učitele. Se svou třídou podnikne výlet na běžky do hor na českopolské hranice. Zde se mu však rozbije telefon, narazí na zamaskovaného polského obchodníka, který mu začne nabízet spoustu pochybných předmětů. Nakonec svůj telefon vymění za jiný, ten se mu však okamžitě rozbije. V tom okamžiku je ale prodejce už pryč. Reklama humorně poukazuje na to, že na polských tržnicích můžete zakoupit i mnoho nekvalitního zboží.

T-Mobile zde však trochu překročil, když na tuto skutečnost upozornil prostřednictvím své reklamy, která se díky tomu začala rychle šířit virální cestou a Poláci jako národ ji vzali velmi vážně. V polských médiích se dočkala vlny kritiky a polská velvyslankyně se na její účet vyjádřila tak, že pro ni byla velmi nepříjemným překvapením. Zároveň protestuje proti takovým spojením, která zjednodušují a skandálně prezentují polský národ. Dle jejího názoru je tento spot v rozporu se zásadami reklamní etiky.

T-Mobile se poté na stranu reklamy vyjádřil tak, že ho jednání paní velvyslankyně mrzí a že takováto reklama s trochou nadsázky je v českém prostředí zcela běžná. Reklama však cílí i na lidi, kteří s tímto nemají žádné zkušenosti a v jejich očích může polský trh poškozovat.

O problematice obecně

Všechny stížnosti, které se objeví, musí posoudit Rada pro reklamu a ta vyhodnotí, zda reklamy splňují kodex nebo zda mu odporují a musí být staženy. Není to však poprvé, co se s takovým jednáním ze strany Polska setkáváme. Již jednou v minulosti si stěžovali na negativní kampaň, která zde probíhala proti polským potravinám.

I taková reklama je však často pro byznys prospěšná. Neměli byste ji však dělat cíleně. Rozhodně totiž v reklamě nesmíte nikoho poškozovat. Když ale bude v rozporu s etikou, může splnit svůj účel, byť bude muset být stažena z vysílání. Koneckonců upozorní na vaše služby a jelikož se bude na internetu více vyhledávat, budou se dostávat lidem do povědomí.